Jestem fanem nowoczesnej edukacji w duchu skandynawskim oraz duńskiego pedagoga Jespera Juula. Cenię sobie jego spojrzenie na edukację, relacje oraz wychowanie. Wierzę, że kluczem do dobrej edukacji jest zbudowanie równorzędnej, pełnej szacunku relacji z kursantem oraz nauczanie w duchu dialogu z uwzględnieniem możliwości, potrzeb, preferencji a także wewnętrznego potencjału rozwojowego, który każdy z nas ma w sobie.
Są to wg mnie istotne warunki przyjaznej i dobrej nauki. W metodzie nauczania, którą preferuję relacja z uczniem jest na pierwszym miejscu. Nie narzucam odgórnie zakresu materiału, podążam za uczniem, dobieram różne metody pracy do indywidualnych predyspozycji i preferencji ucznia, słucham informacji zwrotnej, dopasowuję tematykę zajęć do zainteresowań uczniów, stawiam na przyjemne ale i angażujące i inspirujące materiały i zadania.
Zajęcia dzięki temu przypominają bardziej wspólną pracę zespołową i wspólne pokonywanie przeszkód niż tradycyjną naukę opartą na jednostronnym przekazie nauczyciela. To zapewnia nowe doświadczenie edukacyjne, w którym uczeń jest aktywny, współdecyduje o tym jak chce się uczyć, gdzie zmierzać – a nauczyciel staje się przewodnikiem towarzyszącym mu w tej drodze.
W nauczaniu kładę nacisk na:
• naturalną chęć rozwoju i wykorzystania wewnętrznego potencjału uczniów
• zbudowanie równorzędnej i pełnej szacunku relacji z kursantem
• praktyczne podejście do języka – uczniowie uczą się przede wszystkim skutecznej komunikacji
• dobór interesujących i angażujących uczniów tematów zajęć
• aktywizację uczniów poprzez używanie pomysłowych i atrakcyjnych metod nauczania
• wykorzystanie nowoczesnych możliwości technologicznych
• aspekt twórczy, pomysłowość i kreatywność zarówno uczniów jak i moją :)
Jak prowadzę zajęcia ?
• stosuję materiały autorskie i dużo korzystam z materiałów autentycznych
• używam jak najwięcej języka angielskiego a polskiego wtedy kiedy jest to niezbędne
• bardzo dużo mówimy i dyskutujemy na zajęciach
• gramatykę omawiam wtedy kiedy trzeba – jest ona środkiem do celu a nie celem samym w sobie
• stosuje aktywizujące techniki kreatywne (np.: burza mózgów, odgrywanie ról, prezentacja, debata, wywiad)
• systematycznie pracujemy nad rozbudową słownictwa
• korzystam z techniki odwróconej lekcji i przekazuję część materiału w formie video
• uczniowie otrzymują listy słów oraz wyrażeń, które związane są z zajęciami w formie elektronicznej
• ważne słownictwo umieszczam w systemie quizlet.com umożliwiającym atrakcyjną naukę nowych słów
• wszystkie materiały przerabiane na kursie dostępne są elektronicznie dla uczniów w google classroom