Dlaczego warto uczyć się angielskiego i jak się go uczyć?

Dlaczego warto uczyć się angielskiego?

Co dała mi znajomość angielskiego?

Dla mnie angielski był furtką na świat i otworzył mi wiele drzwi. Pozwolił mi na studiach wyjechać na 3 miesiące do Stanów Zjednoczonych a potem powracać do nich w kolejnych latach a później podróżować bez kompleksów i strachu po całym świecie. Angielskiego uczyłem się z piosenek, filmów i seriali. Dzięki angielskiemu rozumiałem o czym śpiewają moi ulubieni anglojęzyczni wykonawcy oraz mogłem oglądać ze zrozumieniem filmy w oryginale oraz czytać książki po angielsku. Ba, byłem nawet z czasem w stanie czasie w stanie zrozumieć specyficzny humor Monty Pythona.  

Dlaczego warto uczyć się i doskonalić znajomość angielskiego?

Dziś świat jest zdecydowanie bardziej otwarty i zdecydowanie bardziej dostępny niż kiedyś. Nawet bez znajomości angielskiego pojedziesz za granicę i zwiedzisz świat bo możesz po prostu kupić wycieczkę zagraniczną gdzie tylko chcesz bez znajomości języka. Jednak musisz znać angielski jeśli chcesz po prostu nadążać za szybko zmieniającą się rzeczywistością i mieć dostęp do informacji z pierwszej ręki. Dziś angielski to bezdyskusyjnie nowa lingua franca. Najwięcej ludzi na świecie posługuje się właśnie tym językiem. Jest ich ok 1.5 miliarda. Jednocześnie spośród tego 1,5 miliarda zaledwie 370-400 milionów to osoby, dla których angielski to język rodzimy, co pokazuje popularność angielskiego jako języka globalnej komunikacji.  

Angielski jest językiem biznesu, dominuje w technologii, nauce, edukacji i kulturze. Jest też językiem mediów i Internetu. O najnowszych wiadomościach ze świata – zanim usłyszysz lub przeczytasz o nich w polskojęzycznych mediach – przeczytasz w prasie lub serwisach anglojęzycznych. 60% wszystkich treści w Internecie jest po angielsku.  Prawie 70% wszystkich materiałów publikowanych w serwisie Youtube publikowanych jest po angielsku. Wszystkie spośród 25-ciu najczęściej oglądanych wystąpień TED TALKS są po angielsku. Na listach najpopularniejszych seriali wszechczasów lub ostatnich 25 lat w serwisach IMDb, Rotten Tomatoes, czy Filmweb ponad 80% to seriale anglojęzyczne.    

Wszystkie ze 100 najbardziej wpływowych czasopism naukowych publikuje swoje materiały po angielsku. W Europie blisko 100% uczniów szkół podstawowych i średnich uczy się angielskiego. Nawet we Francji mającej sceptyczne podejście do języka angielskiego, gdzie zgodnie z wprowadzonym tam w 1994 roku prawem Tubona, w stacjach radiowych emituje się min. 35% piosenek w języku francuskim, dominują na antenie piosenki anglojęzyczne, stanowiące prawie całe pozostałe 65%  emitowanych piosenek. Spośród 8 dostępnych języków zagranicznych, które uczniowie francuscy mają do wyboru w szkołach, 90% wybiera angielski.  

Te wybrane statystyki pokazują nie tylko niesłychaną popularność angielskiego na świecie ale uświadamiają też, że aby dziś myśleć o sukcesie zawodowym, naukowym czy artystycznym znajomość angielskiego na dobrym lub bardzo dobrym poziomie jest po prostu niezbędna. A im poziom znajomości angielskiego wyższy tym więcej drzwi stać będzie dla Ciebie w przyszłości otworem. Warto o tym pamiętać, pamiętając jednocześnie że nigdy nie wiadomo co przyniesie życie i gdzie możesz się znaleźć. 

Jak się uczyć?

Jeśli myślisz, że warto uczyć się angielskiego i chcesz się go uczyć ważną kwestią jest zastanowienie się nad jak pytaniem jak się uczyć? Poniżej przekazuję kilka subiektywnych wskazówek dotyczących tego jak się uczyć. Piszę też o tym jak uczę i wspieram w nauce angielskiego, między innymi o metodach, które stosuję w swojej pracy oraz o narzędziach, z których korzystam. 

Od czego warto zacząć?

Na pewno warto zacząć od naszej motywacji do nauki angielskiego i zadać sobie pytanie dlaczego chcę się uczyć angielskiego. Do czego potrzebuję lub będę go potrzebować? Jakie konkretne umiejętności będą mi potrzebne. Opanowanie jakiego poziomu znajomości angielskiego będzie dla mnie satysfakcjonujące? Czyli zaczynamy od zdiagnozowania naszej osobistej motywacji oraz określenia umiejętności językowych  które chcę  doskonalić.  

Następnie warto to wyrazić w formie konkretnie określonego celu. Na przykład: ‘Chcę opanować angielski na poziomie średniozaawansowanym (co w Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego odpowiada poziomowi B1/B2), chcę w miarę swobodnie komunikować się przede wszystkim w mowie, chcę znać zasób gramatyki i słownictwa pozwalający na poradzenie sobie w większości codziennych sytuacji oraz chcę ten cel osiągnąć w ciągu 2 lat (przy założeniu że mój obecny poziom to np. poziom podstawowy lub początkujący). Z tak postawionym celem mogę szukać sposobów na jego osiągnięcie. Możliwości jest bardzo dużo od stacjonarnych kursów językowych, przez kursy hybrydowe, kursy w całości on-line po narzędzia internetowe, które mogą wspierać samodzielną naukę języka. 

Niezależnie od wybranej formy nauki warto pamiętać, że nauka języka to proces długi, raczej żmudny, w którym liczy się systematyczność oraz intensywność nauki. Jak zresztą w pozyskiwaniu większości nowych umiejętności. 

Na jakie umiejętności kłaść nacisk?

W nauce angielskiego pamiętać też warto o doskonaleniu różnych umiejętności językowych – zarówno biernych jak i czynnych. Do biernych zaliczamy słuchanie i czytanie, do czynnych – mówienie i pisanie. Aby sprawnie posługiwać się angielskim trzeba też znać zasady gramatyki oraz stale rozbudowywać słownictwo. Warto uczyć się nie tylko samych słów ale też kolokacji – czyli zwyczajowo występujących połączeń dwóch lub kilku wyrazów, których sens wynika ze znaczenia wyrazów wchodzących w skład kolokacji (np. ‘heavy rain’ – ulewny deszcz , ‘lead a seminar’ – prowadzić seminarium, czy ‘make friends’ – zaprzyjaźniać się) oraz idiomów – czyli takich wyrażeń, których sensu nie daje się wyprowadzić ze znaczenia jej poszczególnych części składowych (np. ‘feel under the weather’ – czuć się źle/chorym, ‘pull someone’s leg’ – nabierać kogoś, nabijać w butelkę, czy ‘through thick and thin’ – na dobre i na złe). No i warto słów zawsze uczyć się w kontekście a sprawdzenie ich znaczenia zaczynać od słowników angielsko-angielskich a dopiero potem szukać polskiego odpowiednika w słowniku polskim. Lepiej wykonać proces myślowy i z opisu angielskiego starać się odgadnąć słowo polskie niż od razu sprawdzać polskie tłumaczenie z angielskiego na polski. Takie słowo lepiej i dłużej po prostu będziemy pamiętać.

Warto też znać gramatykę (są metody na to aby uczyć się gramatyki w przyjaznej formie) i na zajęciach (jeśli uczymy się z nauczycielem) pracować z tematami, które są dla nas interesujące, dotyczą nas lub są dla nas ważne.

Ważny codzienny kontakt z językiem.

Dobrze też zadbać o codzienny, nawet krótki kontakt z angielskim. Warto słuchać podcastów po angielsku, oglądać filmy po angielsku, czytać po angielsku. Nawet niewielka, codzienna dawka kontaktu z językiem angielskim będzie dobrym uzupełnieniem zajęć z nauczycielem. Z dużym prawdopodobieństwem w materiałach tych będą pojawiać się poznawane na zajęciach słowa, zwroty czy konstrukcje gramatyczne co będzie pozytywnie wpływało na naszą motywację do dalszej pracy.