Kilka słów więcej o tym jak pracuję, z jakich źródeł i narzędzi korzystam

Poniżej zamieszczam garść informacji przybliżających to jak pracuję z uczniami, na co kładę nacisk, jakie tematy są mi bliskie i jakie źródła i narzędzia wykorzystuję w nauce.  

Najpierw diagnoza

Przede wszystkim zaczynam od diagnozy poziomu ucznia. W tym celu przeprowadzam krótki test pisemny oraz rozmawiam z uczniem.  Określam też  potrzeby ucznia/uczniów, dowiaduję się więcej o jego motywacji i celach, które chce/chcą osiągnąć. 

Roadmapa i okresowa ewaluacja 

Następnie tworzę ogólny plan kursu zawierający główne cele, umiejętności które uczeń ma opanować w określonym czasie – nazywam to z angielskiego Roadmapą (plan działania koniecznego do osiągnięcia określonego celu).  Plan ten rozpisuję też bardziej szczegółowo na okresy 2-3 miesięczne. Po każdym takim okresie dokonujemy wspólnej ewaluacji naszej pracy.  Dzięki temu możemy dynamicznie dobierać metody pracy aby osiągać zamierzony cel.  

Przykładowy Roadmapy wygląda tak:

Zajęcia

Przede wszystkim pracuję głównie on-line. W przypadku współpracy z firmami pracuję też hybrydowo (zajęcia stacjonarnie i online). Prowadzone przeze mnie zajęcia nastawione są przede wszystkim na konwersację i ćwiczenie praktycznych umiejętności posługiwania się językiem angielskim. Przed zajęciami udostępniam uczniom materiał wideo po angielsku, który stanowi podstawę do dyskusji. Materiały są oczywiście powiązane z ustalonym z uczniem planem nauczania czyli z wspomnianą wcześniej Roadmapy.

Na zajęciach omawiamy ten materiał oraz dyskutujemy o poruszanych w nim tematach. Analizujemy słownictwo oraz użyte konstrukcje gramatyczne. W dalszej kolejności między zajęciami uczeń otrzymuje zadania, które pogłębiają poruszoną tematykę oraz zadania na słownictwo (i jeśli jest taka potrzeba na gramatykę). Zadania do wykonania między zajęciami mogą polegać na napisaniu krótkiej wypowiedzi, nagraniu minutowego wideo na zadany temat (tzw. minute talk) czy wykonanie praktycznego zadania po angielsku  – np. napisanie do hostelu zagranicą z prośbą o udzielenie informacji o dostępności pokoi.   

Na kolejnych zajęciach wracamy do tematu głównego tym razem przechodząc do zadań praktycznych, w trakcie których uczniowie stosują nowo poznane słownictwo i zwroty w praktyce. Tu mogą to być dyskusje, debaty oraz przygotowane przeze mnie ćwiczenia praktyczne.

Tematyka zajęć i źródła z jakich korzystam. 

Bliskie mi tematy obejmują naukę, technologię, sztukę, projektowanie (design), edukację, ekologię, ekonomię, zrównoważony rozwój, psychologię i społeczeństwo. Coś w tych tematach już wiem, dzięki czemu jestem w stanie przygotowywać ciekawsze zajęcia w ich obrębie. Jeśli te tematy są także bliskie Tobie, to może nam się wyjątkowo dobrze pracować.  

Najczęściej korzystam z materiałów dostępnych na YouTube. Korzystam z Ted Talków oraz materiałów TedEx. Posiłkuję się też licznymi materiałami British Council oraz BBC (w tym serią 6-minute English i English in a minute). Często korzystam z następujących źródeł:

 Narzędzia z których korzystam. 

Do prowadzenia zajęć oraz przechowywania materiałów, z których korzystamy na zajęciach i między nimi wykorzystuję następujące narzędzia: 

    1. Wykorzystuję platformę Google Classroom – na której umieszczam wszystkie materiały, z których korzystamy na zajęciach. 
    2. Z każdą grupą/uczniem komunikuję się dodatkowo na kanale Slack.
    3. Do nauki słownictwa wykorzystuję aplikację Quizlet oraz platformę Wordwall
    4. Wykorzystuję dodatkowe ćwiczenia on-line. 
    5. Korzystam z platformy Miro lub Milanote do pracy grupowej. 
    6. Wykorzystuję również aplikację Loom do nagrywania materiałów wideo i audio.